Maries blog om sclerosekost

Klik på overskriften for at komme til forsiden

BROCCOLI MOD FORSTOPPELSE juli 1, 2016

broccoli og hummus

Jeg har fundet kuren mod forstoppelse – så nu burde jeg blive rig og berømt. I stedet deler jeg den med dig, så du også kan slippe af med forstoppelse.  Kuren er enklere og mere behagelig, end du tror! Jeg spiser en lille rå broccoli hver aften og bruger humus som dip. I butikkerne kan man som regel købe en stor eller to små broccoli i en pakke film. Jeg køber de to små og spiser en af dem hver dag – og det giver gevinst hver dag.

Kurerede hård forstoppelse
I tre år havde jeg en forstoppelse, der var så slem, at der som regel gik 5-8 dage imellem, at der var bingo. Det gav utilpashed, maven føltes hård og stor, og når det også gav ildelugtende luft, kunne det være svært at være i sociale sammenhænge. Når jeg var på ferie, kunne det gå helt i baglås op til 10 dage. Jeg har drukket rigeligt vand,  dyrket motion, spist blommer, svesker og Husk, og taget Magnesia, Movicol, Laxoberal, Microlax mm. En dag begyndte jeg at spise rå broccoli for at spare lidt på kalorierne – og da jeg gav mig til at gøre det hver dag, kom der naturligt gang i tarmen. Det er meget bedre end kunstige midler, fordi det nu kommer naturligt hver dag og har en naturlig konsistens. Når først der er kommet gang i tarmen, kan du sagtens springe en enkelt dag over ind imellem og f.eks. spise gulerødder i stedet for.

Stænglen er det bedste
Jeg kan godt lide smagen af broccoli – især stænglen. Man kan skrælle/trække det yderste lag af, så er den sprød og skøn indeni – lidt som æbler, bare uden så meget saft og frugtsukker.

Blanchering
Hvis du ikke bryder dig om at spise broccoli helt rå, kan du blanchere den i buketter. Dvs. at du deler den og lægger den kortvarigt  i kogende vand. Derved beholder den flest mulige vitaminer.

Og så er det supersundt
Broccoli er fuld af gode vitaminer: A, C, B, E og jern, og den indeholder fytokemikalier, der er med til at forebygge kræft. Nogle mener, broccoli er blandt verdens 10 sundeste fødevarer.

Opskrifter
Humus kan du lave selv efter denne skønne opskrift, eller du kan købe den færdig – eller du kan peppe en købt humus op med f.eks. hvidløg, chilli, citron, små stykker rød peber – eller hvad du nu godt kan lide. Prøv også Iben Katz’ vidunderlige broccoli-salat – eller find flere gode opskrifter på internettet.

Prøv det – og del på Facebook
Prøv det – hvis du selv lider af forstoppelse. Du skal give det noget tid – mindst 10 dage – til at fungere – og hvis det også virker for dig, så del dine erfaringer på bloggens Facebook-side. På den måde kan vi finde ud af, hvor god kuren er.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s